For å handle hos oss må du ha et org.nr og være registrert som firmakunde. Ønsker du å registrere deg som kunde, trykk her. Bli kunde
PARTER
I disse standard salgs- og leveringsbetingelsene (Standardbetingelser) er Duri Fagprofil AS heretter benevnt som «Selger», og Selgers kontraktsparter som «Kjøper». Selger og Kjøper er i fellesskap benevnt som «Partene».
Anvendelse
Disse Standardbetingelser kommer til anvendelse i alle salg og ved levering av varer fra Selger, med mindre annet er ufravikelig bestemt i lov eller skriftlig avtalt mellom Partene. Kjøpers egne generelle eller spesielle kjøpsbetingelser gjelder ikke med mindre de er skriftlig godkjent av Selger.
Tilbud og Aksept av Tilbud
Ethvert tilbud fra Selger er basert på disse Standardbetingelsene. Ethvert tilbud fra Selger gjelder samlet leveranse av varene som er omfattet av tilbudet, og vilkårene i tilbud er kalkulert på grunnlag av slik samlet leveranse. Kjøper må akseptere mottatt tilbud i sin helhet for at Selger skal være bundet av tilbudet.
Tilbudet er bindende for Selger i 14 kalenderdager fra tilbudsdato, med mindre annet er spesifisert i tilbudet. Tilbudet blir først bindende når Kjøper aksepterer det skriftlig, og ordrebekreftelse er sendt fra Selger, eller når levering av varene er påbegynt.
Selger vil normalt sende en ordrebekreftelse som bekrefter inngått avtale mellom Partene. Dersom Kjøper er av den oppfatning at ordrebekreftelsen inneholder feil, må innsigelser fremsettes umiddelbart. Dersom Kjøper ikke fremsetter innsigelser til ordrebekreftelsen umiddelbart, aksepterer Kjøper at bindende avtale er inngått på de vilkår som fremgår av ordrebekreftelsen.
Er ikke annet avtalt, inngår følgende dokumenter i kontrakten, i den rekkefølge de er oppført: a) Avtaledokument (dersom dette er opprettet) b) Selgers ordrebekreftelse c) Selgers tilbud d) Kjøpers bestilling eller tilbuds-/konkurransegrunnlag e) Opplysninger i produktspesifikasjoner fra Selger.
Med mindre annet er avtalt, skal varene holdes klare for henting på Selgers lager. Varene anses levert når de er overtatt av Kjøper.
Dersom varene skal hentes hos Selgers leverandør, fremgår dette av ordrebekreftelsen. Varene anses levert når de er overtatt av Kjøper. Selger påtar seg ikke ansvar for forsinkelse ved levering fra Selgers leverandør.
Er det avtalt at Selger skal sende varene til Kjøper, anses levering skjedd når varene overleveres fraktfører. Utfører Selger transporten selv, skjer levering først når varene overleveres til Kjøper.
Dersom det avtalt levering på et bestemt sted, skjer levering ved lossing på den angitte mottakeradresse. Kjøper skal sørge for at forholdene er tilrettelagt, herunder egnede transportforhold, slik at levering kan skje på leveringsstedet.
Kjøper er forpliktet til å underrette Selger i god tid dersom transporten ikke kan gjennomføres som avtalt. Kjøper bærer merkostnadene som Selger måtte påføres som følge av endret leveringssted eller -tid.
Risikoen for varene går over fra Selger til Kjøper når de er levert i henhold til punktene 5.1- 5.4. Dersom varene ikke hentes eller mottas til avtalt tid, går risikoen over på Kjøper når varene er stilt til hans rådighet.
Varene skal oppfylle de krav som er angitt i kontrakten. Hvis kvalitetskrav ikke er spesifisert, skal varene tilfredsstille de krav som er vanlig for varer som brukes til tilsvarende formål. Varene skal være forsvarlig pakket for å hindre transportskader.
Prisen som fremgår av Selgers tilbud er eksklusive merverdiavgift og fraktkostnader, med mindre annet er spesifisert i ordrebekreftelsen.
Med mindre annet er avtalt, fakturerer Selger etter at levering av varene eller etter at risikoen har gått over på Kjøper. Dersom Partene har avtalt delleveranse, kan Selger fakturere etter at hver delleveranse er levert til Kjøper eller risikoen for delleveransen har gått over på Kjøper.
Kjøper skal betale innen 14 kalenderdager etter mottak av faktura.
Dersom Kjøper har krav som følge av Selgers kontraktsbrudd, kan han holde tilbake så mye av betalingen som dekker det spesifiserte kravet. For øvrig skal Kjøper betale uomtvistet beløp innen betalingsfristen.
Ved forsinket betaling skal Kjøper betale forsinkelsesrente i henhold til lov om renter ved forsinket betaling (lov 17. desember 1976 nr. 100).
Selger er ansvarlig for forsinket levering med mindre forsinkelsen skyldes forhold utenfor Selgers kontroll..
Det foreligger en mangel dersom varene ikke er i samsvar med avtalen mellom Partene på leveringstidspunktet, og dette skyldes forhold som Selger er ansvarlig for.
Kjøper plikter å pakke ut og behandle bestilte produkter med varsomhet. Kjøper kan ikke påberope seg mangel dersom Kjøper ikke har montert leverte produkter i henhold til produktets monteringsveiledning.
Kjøper kan gjøre mangelsansvar gjeldende dersom det er reklamert innen rimelig tid, jf. punkt 11.
Selger har ikke produktansvar med mindre det følger av ufravikelige lovbestemmelser (produktansvarsloven).
Kjøper skal umiddelbart kontrollere at varene samsvarer med bestillingen og notere eventuelle avvik eller synlige skader på følgeseddelen. Hvis Kjøper ikke varsler om mangler innen 7 dager, mister han retten til å gjøre krav gjeldende.
Kjøper skal varsle om mangler senest 14 kalenderdager etter at han har oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen. Kjøper kan ikke gjøre krav gjeldende senere enn 1 år etter leveringen.
Selger påtar seg ikke ansvar for tap som måtte oppstå som følge av omstendigheter som ligger utenfor hans kontroll, eller som er ansett som indirekte eller upåregnelige skader. Dette innebærer at Selger ikke kan holdes ansvarlig for tap som ikke er direkte relatert til manglende eller forsinket levering, eller for skader som går utover den umiddelbare virkningen av kontraktsbruddet.
Kjøper plikter under enhver omstendighet å foreta alle rimelige tiltak for å begrense sitt tap.
Ved erstatningsansvar for forsinkelse, mangler eller andre brudd på kontrakten, er Selgers erstatningsplikt begrenset til maksimalt det beløp Kjøper har betalt for de aktuelle varene. Erstatningsbeløpet kan i alle tilfelle ikke overstige den summen som er avtalt i ordrebekreftelsen eller kontrakten for den spesifikke leveransen. Selger har uansett ikke ansvar for Kjøpers eventuelle tapte fortjeneste.
Selger er ikke ansvarlig for indirekte tap, herunder:
Selger kan ikke holdes ansvarlig for mangler eller forsinkelser som skyldes forhold som ligger utenfor Selgers kontroll, herunder, men ikke begrenset til, lokal- eller landsomfattende arbeidskonflikt, brann, krig, virus eller andre alvorlige dataangrep, militær oppstand, beslagleggelse, valutarestriksjoner, opprør, mangel på transportmidler (stengte veier/togforbindelser m. m.), eller innskrenkinger av krafttilførsel.
Selger er ikke ansvarlig for produktfeil som skyldes forhold som er utenfor hans kontroll, eller feil som skyldes feilaktig bruk av produktet etter levering. For eksempel hvis varene brukes på en måte som ikke er i samsvar med produktspesifikasjonene, eller hvis de blir utsatt for skade etter levering, skal Selger fritas for ansvar.
Selger beholder salgspant i leverte varer inntil kjøpesummen, inklusive frakt og eventuelle omkostninger, er betalt i sin helhet.
Endringer i bestillingen skal avtales skriftlig, og kan føre til justering av pris og leveringstid.
Kjøper kan avbestille varer som ikke er levert. Ved avbestilling har Selger rett til erstatning for økonomisk tap forårsaket av avbestillingen.
Med mindre annet er avtalt kan kjøper returnere varene etter skriftlig avtale. Ved retur av varer kan kjøper bli belastet 10 % av varens pris i returomkostninger.
Ansatte hos Kjøper vil kunne bestille produkter og tjenester gjennom flere kanaler, hvor personopplysninger (blant annet navn, telefon og e-post) til ansatte hos Kjøper registreres for å gjennomføre kjøpet. Selger er behandlingsansvarlig.
Tvister mellom Partene som ikke løses i minnelighet, skal avgjøres ved ordinær rettsbehandling. Selgers verneting anses som avtalt verneting.
Sist oppdatert 13.2.2025